به گزارش گروه فرهنگی«خبرگزاری دانشجو»،در عصری زندگی می کنیم که گرافیک اطلاع رسان مطبوعاتی و نمودارهای اخباری دروه گذار خود را پشت سر می گذارند. ظهور یک باره اینترنت و سایر وسایل و تکنیک های جدید، دوره ای سرشار از ناپایداری را در دنیای حرفه ای و آکادمیک پدید آورده است.
این کتاب اولین اثری است که ویژگی های اصلی دوره جدید را مشخص می کند و هم زمان پاسخگوی سوالات جویندگان سنتی پاسخ، که پیشرفت این رشته را رقم زده اند و همچنین سوالاتی است که در سال های اخیر شکل گرفته اند. برخی از این سوالات عبارتند از: گرافیک اطلاع رسان از کجا سرچشمه گرفته است؟ پایه های نظری و اهداف آن چیست؟ به چه سمتی حرکت می کند؟ وسایل ارتباطی پیشتاز در فرایند نوسازی این نوع مطبوعات کدام اند؟
آلبرتو کایرو استاد گرافیک اطلاع رسان و بصری سازی اطلاعات مدرسه ارتباطات دانشگاه میامی آمریکاست. وی از مهم ترین متخصصان بصری سازی اطلاعات در مطبوعات جهان به شمار می رود.
گرافیک اطلاع رسان نوعی نمایشگر بصری اطلاعات است که اطلاعات را به زبانی ساده و فهم پذیر به کمک ابزارهایی مانند نمودار، جدول، تصویرسازی، عکس، شمایل، نقشه و ... در قالب های نمایشی ایستا(ثابت) بر هم کنشی (تعاملی)، متحرک، آنلاین و چند رسانه ای ارائه می کند.
گرافیک اطلاع رسان که در انواع فوری(خبری) و غیر فوری تولید و منتشر می شود، به ویژه در رسانه های مکتوب و آنلاین دارای کاربردهای بسیاری است. از سال 2004 به این سو، عمده رسانه های جهان در بخش آنلاین خود، از قابلیت های این نوع گرافیک در حوزه های برهم کنشی، متحرک، چندرسانه ای و آنلاین بهره گرفته و آثار تاثیرگذاری در این حوزه تولید و منتشر کرده اند. از جمله این رسانه ها، نیویورک تایمز است که با برخورداری از حدود 29 متخصص در حوزه های مختلف، به طراحی گرافیک اطلاع رسان و انتشار انواع آن در این حوزه اقدام می کند.
کتاب « گرافیک اطلاع رسان 2»مشتمل بر پنج فصل است که خواننده کتاب در فصل اول آن با گرافیک اطلاع رسان و پایه های نظری آن، در فصل دوم با تاریخ بصری سازی اطلاعات، در فصل سوم با نظریات اساسی در حوزه طراحی برهم کنشی و در فصل های چهارم و پنجم نیز با آثار گرافیک اطلاع رسان نیویورک تایمز آشنا می شود.
این کتاب از آن رو حائز اهمیت است که اولین کتاب در جهان و ایران در حوزه گرافیک اطلاع رسان تعاملی(برهم کنشی) بوده و به جبران خلأ ادبیات علمی در این حوزه از گرافیک اقدام کرده است. این کتاب دریچه ای نو از دنیای گرافیک اطلاع رسان غیر ایستا بر مخاطبان می گشاید و نگاهی علمی و کاربردی به این حوزه دارد و ضمن آشنا کردن مخاطب با این حوزه و نحوه تهیه و تولید این آثار، معیارها، شاخص ها و ملاک های تعیین کننده را نیز در این بخش عیان می سازد.
چاپ نخست کتاب حاضر در 158 صفحه مصور و با قیمت 10000 تومان از سوی انتشارات سروش منتشر و در اختیار علاقمندان به هنر گرافیک قرار گرفته است.
مشتاقان برای تهیه کتاب به صورت تک جلدی و کلی به فروشگاه مطهری سروش به نشانی خیابان شهید مطهری، نرسیده به خیابان شهید مفتح، جنب ساختمان سروش، تلفن 88310610-021 یا به فروشگاه مرکزی سروش (ترنجستان سروش) به نشانی خیابان انقلاب، بعد از تقاطع ابوریحان، بین خیابان وصال و فلسطین، فروشگاه ترنجستان سروش، تلفن 66493620-021 مراجعه کنند.
همچنین مرکز پخش پکتا ( نماینده انحصاری پخش آثار انتشارات سروش) به نشانی: خیابان انقلاب، بعد از تقاطع ابوریحان، بین خیابان وصال و فلسطین، جنب فروشگاه ترنجستان سروش، تلفن 66973203 ( 20 خط) آماده عرضه کلی و جزئی این کتاب به علاقمندان است.
فروش اینترنتی کتاب نیز از طریق سایت انتشارات سروش به نشانی: http://soroushpublishingco.ir امکان پذیر است.